Met personal branding kan je jezelf neerzetten als een autoriteit binnen je niche. Je onderscheidt jezelf van je concullega’s, zo voorkom je dat je een grijze muis wordt. Personal branding is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie.


Je personal branding geeft weer wie je bent, wat je doet en hoe je mensen kan helpen. Het is belangrijk om hierbij stil te staan en je personal branding op een uitgebreide manier uit te werken.


Maar waarom is dit nu zo belangrijk? Ik geef je alvast 6 redenen:

1) Mensen kopen om wie jij bent:

Mensen weten graag met wie ze samenwerken. Vertrek daarom vanuit je DNA, daarna start je met je online communicatie. Jij bent je eigen merk.

Stel jezelf de volgende vragen:

o Waarom bestaat je bedrijf?

o Hoe is je bedrijf ontstaan?

o Wat wil je bereiken met jouw bedrijf?

o Welk probleem los je op of welke behoefte vervul je?

o Wat maakt jouw uniek?

o Waarom willen mensen met jou samenwerken?


2) Je kan jezelf onderscheiden van de massa:

o Hoe kan jij opvallen?

o Welke kenmerken van jezelf en je bedrijf vind je belangrijk?

o Hoe kan je ervoor zorgen dat ze jou onthouden?

o Welke behoeft hebben je volgers?


Maak gebruik van een elevator pitch. Het is belangrijk om jezelf te onderscheiden van alle anderen. Maak in één oogopslag duidelijk wat jouw expertise is.

Creëer jouw persoonlijke elevator pitch met de volgende formule. “Ik help X met Y door Z.”

Bv.: ik help ambitieuze vrouwen met hun personal branding door middel van business shoots.


3) Haak potentiële klanten meteen vast:

Je hebt slechts enkele seconden de tijd. Mensen beslissen heel snel of ze je al dan niet willen volgen op Instagram.

Stel jezelf deze vragen:

o Welke vibe straal je uit?

o Straal je zelfvertrouwen uit?

o Wat is jouw tone of voice?

o Welk kleurenpallet gebruik je?

o Welke lettertypes & vormen gebruik je?


Het volledige plaatje moet kloppen. Je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken.

Doe de volgende test: laat 5 onbekenden jouw Instagram account bekijken gedurende 10 seconden. Laat ze daarna opschrijven wat hun bevindingen zijn.

o Was dit wat je verwacht had? Of net niet?

o Wat kan je veranderen naar aanleiding van hun feedback?


4) Trek je ideale klanten aan:

Communiceer duidelijk waar je expertise ligt en wat je unieke belofte is. Integreer kernwoorden die bij je persoonlijkheid, waarde en expertise passen.

Bv. Eerlijk, authentiek, snel, vrolijk, introvert,…

Schrijf er minstens 10 op.


Hoe zie jij een ideale samenwerking? Heb jij al een beeld van jouw ideale klant?


5) Creëer een community:

Door consistent te posten en je personal brand op te bouwen, vergroot je je naamsbekendheid. Het is een manier om makkelijker gezien en gevonden te worden. Je kan fans of ambassadeurs genereren die voor jou reclame maken. Mond-tot-mondreclame is gratis promotie en super belangrijk.


6) Je houdt jezelf scherp:

Je laat niet enkel aan anderen maar ook aan jezelf zien waar je goed in bent, wat je graag doet en waar je talenten en expertise liggen.

o Wat zijn je sterke punten?

o Wat zijn je zwakke punten?

o Wat wil je aan jezelf verbeteren?

o Welke richting wil je uit?


Je groeit als persoon dus ook je diensten en communicatie evolueren. Durf jouw journey te delen op Instagram.

Denk eraan: jezelf kennen is het begin van alle wijsheid.