Als startende ondernemer wil je natuurlijk jouw ideale klant aantrekken en alles wat je doet is om ervoor te zorgen dat die droomklant met je wil samenwerken.

Werken met aangename klanten maakt je dag meteen goed, toch?


Maar hoe vind je jouw ideale klanten?

Je maakte het waarschijnlijk ook al eens mee: klanten waar je echt geen goed gevoel bij hebt. Train jezelf om nee te zeggen en stap weg van mensen waar je niet graag met samenwerkt. Niet iedereen kan tot jouw doelgroep behoren. Als je iedereen gelukkig wil maken, maak je uiteindelijk niemand gelukkig en al zeker jezelf niet. Laat dat nu net prioriteit zijn! Creëer bovendien niet vanuit een ego. Je wil namelijk altijd aan je dienst, product of marketing een nood koppelen.


Stel jezelf de volgende vragen bij jouw aanbod:

  • Willen mensen dit?
  • Is hier nood aan?
  • Heb ik getest of mensen hier interesse in hebben?
  • Boeit het iemand?


STAP 1: Alles begint bij het formuleren van jouw ideale klant.

Je gaat niet enkel je marketing, maar ook je aanbod aanpassen aan jouw doelgroep. Op die manier kan je telkens helder en doelgericht communiceren naar de buitenwereld, waar jouw potentiële droomklanten rondlopen.


Maar hoe kan je jouw droomklant gaan omschrijven? 

a) Bestaande klanten als basis:

We kunnen altijd leren uit het verleden, niet? Klanten waar je echt een goed gevoel bij had, schrijf je op als basis. Probeer telkens voor jezelf te formuleren welke elementen zorgden voor een positieve ervaring. Heb je er nog niet veel klanten gehad? Geen enkel probleem! Denk even na over mensen uit je netwerk waarmee je eventueel samen zou willen werken en waarom.


De volgende 3 zaken zijn heel belangrijk bij deze klanten:

  • Hadden jullie een connectie?
  • Waren ze winstgevend? Hebben ze je vraagprijs betaald zonder onderhandelen?
  • Hebben ze jou gerefereerd op sociale media, bij familie en vrienden?


De bovenstaande informatie die je nu verzameld hebt, helpen je op weg om de klanten die écht bij jou en je business passen te formuleren. 

Dit zijn de connecties waar jij je op moet focussen!


b) Het ideale beeld: 

Omschrijf jouw droomklant alsof het iemand is die recht voor je staat! Dat kan ook meer dan één persoon zijn.


Voor mij ziet het er zo uit:

Mijn ideale klant is een zelfstandige vrouw, woont in een grootstad, heeft een gezin en kan zich toch richten op haar eigen carrière. Deze vrouw heeft niemand nodig om voor zichzelf te zorgen en staat stevig in haar schoenen. Deze vrouw barst van het zelfvertrouwen, houdt van lekker uiteten en geniet volop van wat het leven te bieden heeft. Ze leest graag boeken en leert graag bij.



Wanneer jij weet wie je ideale klant is, kan je alle communicatie aanpassen aan jouw doelpubliek. Onthoud dus goed: je spreekt altijd tegen jouw ideale klant.


STAP 2: Wat kan je doen om je ideale klant aan te trekken? 

a) Wees authentiek:

Zorg ervoor dat mensen je leren kennen en dat ze een goed gevoel bij je krijgen. Wees dus niet bang om volledig je authentieke zelf te zijn on- en offline!

Maak ook je producten of diensten zo specifiek mogelijk. Een groot aanbod haalt niet veel uit, als zowel jij als jouw ideale klant hier geen voeling mee hebben. Je zal er hen ook niet sneller mee bereiken, integendeel.


b) Je portfolio samenstellen: 

Zorg dat je portfolio (sociale media, website) jouw ideale klanten uitstraalt. Werk tonen waar ze zichzelf weinig in herkennen heeft geen zin. Je kan bijvoorbeeld de meest sympathieke mensen ontmoeten waarvan hun stijl gewoonweg niet bij jouw ideale plaatje past. Laat deze beelden dan ook niet aan de buitenwereld zien.


In het begin had ik nog geen beelden van mijn ideale klanten. Ik heb enkele styled shoots opgesteld en bijgewoond om toch foto’s te kunnen tonen die mijn stijl en visie uitstralen.


c) Doe alles voor je droomklant:

Mond-tot-mondreclame is zo belangrijk. Zorg ervoor dat je ideale klanten zo tevreden zijn dat ook hun vrienden of familie jou leren kennen. De kans is groot dat ook zij behoren tot jouw ideale klanten. 


Benieuwd naar mijn ideale klanten? Neem een kijkje tussen de foto's onderaan.


Heb jij aan de hand van deze blog jouw ideale klant kunnen formuleren? Laat het me zeker weten via instagram: @ginapeetersfotografie.